REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – KOMPONENTA 3.1
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky:
- k dosažení cíle č. 173 zakoupením IT zařízení do školního fondu mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky (prevence digitální propasti).
Základní škola Karla IV. vyučuje podle školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání Spektrální Karlovka, který žákům nabízí širokou škálu nadstandardních aktivit. Cílem našeho spektrálního programu je připravit všem dětem pestrou škálu činností potřebných pro smysluplný, zdravý a pohodový vývoj.
Zaměření školy má podobu těchto vzdělávacích priorit:
A) Enviromentální vzdělávání
Škola je držitelem titulu Mezinárodní ekoškola již od roku 2008. Tento titul byl obhájen v letech 2010, 2012 a 2016.
K realizaci enviromentální výchovy slouží dlohodobý plná EVVO, který je uplatňován ve výuce. Ve škole je otevřené Přírodovědné centrum, zaměřené na chov primátů a terarijních zvířat. Slouží k výuce přírodopisu a mimoškolní činnosti. Na přírodovědné centrum navazuje venkovní Alpinum, které je umístěno na školním dvoře.
Výuku na obou stupních školy doplňují přírodovědné exkurze a školy v přírodě s enviromentálním programem. Na zajištění enviromentálního vzdělávání spolupracujeme s hnutím Tereza a Střediskem ekologické výchovy Sever. Škola každoročně organizuje projektové dny: Den Země, Den přírodních věd. Jednou za dva roky žáci společně s vyučujícími připravují Ekokonferenci.
Každoročně škola organizuje regionální soutěž Poznávání živočichů.
Ke škole patří i dvě naučné stezky:
Malá naučná stezka „Z Bydžova na Sněžku“ - otevřena v roce 2013 v areálu školního dvora, je orientována na typické rostlinstvo na pomyslné stezce z Nového Bydžova na Sněžku.
Naučná stezka Les Chlum a okolí otevřena v roce 2005, vede z centra Nového Bydžova do lesa Chlum.
B) Sportovní a pohybová výchova
Sportovní třídy otevírané od školního roku 2015/2016 jsou součástí oddílu SKP Judo Nový Bydžov, který při oddílu zřizuje Český svaz juda. Oddíl SKP Judo Nový Bydžov byl vybrán mezi 17 sportovních tříd juda v České republice. Od roku 1998 pravidelné pořádání Mezinárodní velké ceny Nového Bydžova O pohár Josefa Verfla.
Škola je zapojena do projektu Hodina pohybu navíc, který je realizován ve třech odděleních školní družiny.
Žáci se v 5. a 7. ročníku účastní lyžařského kurzu, v 8. ročníku sportovního kurzu. Mezi pravidelně organizované aktivity patří Zimní sportovní den, Letní sportovní den a Olympiáda Karlovky. Škola je zapojena do sportovního projektu Sazka olympijský víceboj.
C) Výuka cizích jazyků
Anglický jazyk vyučujeme od 1. třídy v časové dotaci 1 hodina týdně, od 3. třídy v časové dotaci 3 hodiny týdně. Od 7. ročníku je zařazen druhý cizí jazyk v časové dotaci 2 hodiny týdně, žáci mají možnost volby mezi ruským a německým jazykem. Žákům 5.-9. ročníku pravidelně nabízíme možnost účasti na poznávacím zájezdu do Velké Británie. Zapojujeme se do mezinárodního projektu Edison.
Každoročně škola organizuje regionální Konverzační soutěž v anglickém jazyce.
D) Informační a komunikační technologie
Předmět Informační a komunikační technologie je zařazen jako povinný od 5. třídy v časové dotaci 1 hodina týdně.
V prostorách školy funguje bezdrátové připojení k internetu, které je k dispozici i žákům. Škola má k dispozici dostatek tabletů k využití ve výuce, každá učebna je vybavena interaktivní tabulí. V přírodovědných předmětech žáci pracují se systémem Pasco.
E) Činnost školního poradenského pracoviště
Školní poradenské pracoviště poskytuje bezplatnou pedagogicko-psychologickou péči a konzulatce žákům, rodičům i pedagogům naší školy.
ŠPP tvoří tým odborníků:
výchovný poradce, školní speciální pedagog a logoped
kariérový poradce a metodik prevence
školní speciální pedagog
Školní vzdělávací program Spektrální Karlovka naleznete v příloze.
Cílem OP JAK je podpora rozvoje otevřené a vzdělané společnosti založené na znalostech a dovednostech, rovných příležitostech a rozvíjející potenciál každého jednotlivce, která povede k růstu konkurenceschopnosti České republiky a zlepšení životních podmínek jejích obyvatel.
Zapojením do projektu se snažíme o zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích. Projekt je zaměřen na kombinaci témat společné vzdělávání žáků a podpora vzdělávacích aktivit. Společné vzdělávání žáků je v rámci projektu posíleno o dočasnou personální podporu – školního speciálního pedagoga, sociálního pedagoga a školního asistenta.
Speciální pedagog diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí práce je spolupráce na tvorbě plánu pedagogické podpory, nebo individuálního vzdělávacího plánu pro každého žáka s potřebou podpůrných opatření. Speciální pedagog také spolupracuje s příslušnými školskými poradenskými zařízeními.
Sociální pedagog řeší sociální situaci žáků a její negativní dopady na vzdělávání, pravidelnou školní docházku, fungování základních společenských mechanismů v rodině a přítomnost základních sociálních a hygienických návyků u žáků.
Školní asistent zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou, pomáhá při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit, poskytuje podporu pedagogovi při administrativní a organizační činnosti pedagoga ve vyučování i mimo vyučování. Aktivita umožňuje na určité období poskytnout větší podporu zejména žákům ohroženým školním neúspěchem.
V rámci vzdělávávacích aktivit čerpáme šablony na Inovativní vzdělávání.
Níže naleznete informace o Školské radě a řad Školské rady Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. 209 zřízené usnesením Rady města Nový Bydžov.
Mgr. Jan Bohdanecký ředitel školy |
||||
Mgr. Martina Hudcová zástupkyně ředitele pro I. stupeň |
||||
|
Mgr. Petra Klapková Dymešová Ph.D. zástupkyně ředitele pro II. stupeň |
|||
Mgr. Benešová Jana | učitelka 1. stupně | |||
Mgr. Donátová Havlíčková Karolína | český jazyk, tělesná výchova | |||
|
Mgr. Drahorád Jiří | anglický jazyk, základy techniky, fyzika | ||
Mgr. Drašnarová Ludmila | anglický jazyk, německý jazyk | |||
|
Mgr. Firbacherová Soňa | učitelka 1. stupně | ||
Mgr. Jirková Alena | matematika, tělesná výchova | |||
Mgr. Konečná Eva | anglický jazyk | |||
Mgr. Klozová Jolana | dějepis, tělesná výchova | |||
|
Kmínková Andrea | vychovatelka | ||
Mgr. Kubová Kateřina | fyzika | |||
|
Mgr. Kubelka Jaromír | učitel 1. stupně | ||
|
Mgr. Kubincová Lucie | český jazyk, hudební výchova | ||
|
Mgr. Mališková Zuzana | učitelka 1. stupně | ||
|
Mgr. Mišíková Radka | speciální pedagog, školní logoped | ||
Mgr. Musílek Pavel | dějepis, informatika | |||
![]() |
Mgr. Myšková Karolína | učitelka 1. stupně | ||
|
Ing. Nožičková Pavlína | matematika, fyzika | ||
Mgr. Odlová Lucie |
ruský jazyk, přírodopis |
|||
![]() |
Mgr. Palečková Jana |
anglický jazyk | ||
|
Říhová Renata | vychovatelka | ||
![]() |
Sedláková Olga | vychovatelka, asistentka pedagoga | ||
|
Mgr. Sirotková Zuzana | chemie, přírodopis, zeměpis, koordinátor EVVO | ||
![]() |
Mgr. Skalová Veronika | ruský jazyk, český jazyk | ||
Mgr. Soukalová Karolína | sociální pedagog | |||
|
Mgr. Stránský Milan | tělesná výchova, zeměpis | ||
|
Mgr. Svatoňová Eva | učitelka 1. stupně | ||
![]() |
Mgr. Syrová Lenka | výtvarná výchova, tělesná výchova | ||
|
Mgr. Šafaříková Olga | chemie, přírodopis, zeměpis | ||
Mgr. Šeba Martin | český jazyk, dějepis | |||
|
Mgr. Špičáková Soňa | matematika, pedagogika, metodik prevence pro II. stupeň, kariérový poradce | ||
|
Mgr. Tobolková Irena | učitelka 1. stupně | ||
Mgr. Tomková Kebortová Martina | učitelka 1. stupně, metodik prevence pro I. stupeň | |||
|
Mgr. Trejbalová Eva | učitelka 1. stupně | ||
![]() |
Mgr. Valenta Jan | přírodopis, informatika, koordinátor ICT | ||
|
Valentová Marcela | vychovatelka, asistentka pedagoga | ||
![]() |
Mgr. Valentová Pavlína | učitelka 1. stupně | ||
|
Mgr. Vaníčková Jana | anglický jazyk, český jazyk | ||
|
Věříšová Iveta | vedoucí vychovatelka | ||
|
Mgr. Zimová Ilona | učitelka 1. stupně |
Asistenti pedagoga:
Bíba David | |||||
Dufková Veronika | |||||
Háková Věra | |||||
Herzogová Martina | |||||
|
Jirsáková Eva | ||||
![]() |
Kalčíková Magdalena | ||||
Marcinčáková Adéla | |||||
Pelánková Ilona | |||||
![]() |
Pelánková Kristína | ||||
![]() |
Pražáková Monika | ||||
|
Ronešová Martina | ||||
Schovánková Kristýna | |||||
![]() |
Záhoříková Nikola |
Základní škola, Nový Bydžov, Karla IV. 209, okres Hradec Králové je škola plně organizovaná, založená roku 1858 jako obecná škola dívčí a roku 1874 jako měšťanská škola dívčí. Kapacita školy je 580 žáků. Škola poskytuje vzdělání od 1. do 9. ročníku, výuka probíhá ve 2-3 paralelních třídách v každém ročníku.
Výuka probíhá ve dvou budovách, historicky starší budova slouží 2. stupni, jsou v ní umístěny i čtyři třídy 1. stupně. Je propojena s budovou 1. stupně, ve které je i školní jídelna a malá tělocvična. Tělocvična v odpoledních hodinách slouží k realizaci zájmových aktivit dětí i veřejnosti. K výuce předmětu Člověk a svět práce slouží školní dílny umístěné v oddělené budově v areálu školy.
Součástí školy je školní jídelna s kapacitou 1000 jídel. Stravují se zde žáci základních škol Karla IV. a V. Kl. Klicpery, dále ostatní strávníci z řad veřejnosti.
Výuka probíhá v 26 kmenových třídách a v odborných učebnách. Problémem jsou nedostatečné prostorové podmínky školy, kdy odborné učebny slouží v některých případech jako kmenové třídy. Všechny třídy jsou od roku 2013 vybaveny interaktivními tabulemi a datovými projektory. Ve všech prostorách školy mohou žáci využívat připojení k wifi.
Odborné učebny: počítačová učebna, učebna fyziky a chemie, učebna přírodopisu, učebna výtvarné výchovy, školní cvičná kuchyň, školní dílny, jazyková učebna, učebna hudební výchovy.
Pro žáky je přístupné Infocentrum s žákovskými počítači a knihovnou.
K nadstandartnímu vybavení školy patří Přírodovědné centrum, které bylo založeno již v roce 1998 tehdejším ředitelem Mgr. Josefem Verflem. Zaměřili jsme se na chov terarijních zvířat, akvarijních ryb a drápkatých opiček. Přírodovědné centrum je umíéstěné v přízemí školy, chováme zde i hady, ještěry, drápkaté opičky, morčata atd. Na chodbě v 1. poschodí jsou ve zdi zabudovaná terária a akvária a prosklené vitríny se vzorky nerostů a hornin. Prostor školního dvora doplňuje venkovní jezírko, které je součástí školního alpina. Všechny součásti Přírodovědného centra slouží k výuce přírodopisu i mimoškolní činnosti.
V prostoru za školní budovou byla v roce 2013 z grantu MŽP vybudována Malá naučná stezka „Z Bydžova na Sněžku“, je osázena typickými rostlinami na pomyslné stezce z Nového Bydžova na Sněžku.
V roce 2005 škola otevřela naučnou stezku Les Chlum a okolí. Stezka začíná na Metličanech před unikátní lipovou alejí a pokračuje pěšinou podél silnice směrem na obec Prasek. Cestou se návštěvníci setkají s deseti naučnými tabulemi, které je postupně seznámí s rostlinstvem, živočišstvem a historií daného místa. Délka trasy je 6 km a je středně náročná.
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) má pro vzdělávání a péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami velký význam. Na naší škole bylo zřízeno 1. 9. 2005 a vzniklo v rámci projektu VIP Kariéra z peněz Evropských sociálních fondů a rozpočtu ČR. Jde o školní pracoviště, které poskytuje bezplatnou pedagogicko-psychologickou péči žákům, rodičům i pedagogům naší školy. ŠPP tvoří tým odborníků: dva speciální pedagogové – z toho jeden logoped a také výchovný poradce, kariérový poradce a zároveň školní metodik prevence sociálně patologických jevů.
Součástí školy jsou 4 oddělení školní družiny a školní klub. Provozní doba školní družiny je v ranních hodinách od 6:00 do 7:50, odpoledne do 16 hodin. Všechna oddělení jsou dobře vybavena, žáci využívají i venkovní prostory školního dvora, kde je hřiště s umělým povrchem, pískoviště, altán a herní prvky. Venkovní prostory a prostory školního klubu mohou žáci využívat i o velkých přestávkách.
Škola při tak velkém počtu žáků nemá dostatečné prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy. Nemá vyhovující tělocvičnu ani venkovní prostory pro sportovní a pohybové aktivity. Dochází na hřiště a do sálů TJ Jiskra a Sokol vzdálených cca 400 metrů a na hřiště, které jí pronajala společnost Lidl. Výuka tělesné výchovy probíhá i na koupališti a zimním stadionu.
Škola spolupracuje s:
- Městským úřadem Nový Bydžov, s odborem sociálních věcí, odborem školství a odborem životního prostředí na aktivitách pro žáky i v rámci dalšího vzdělávání pedagogickcýh pracovníků.
- MAS Společná Cidlina
- Městskou knihovnou, Jiráskovým divadelem a Městským muzeem v Novém Bydžově. Žáci se pravidelně účastní aktivit pořádaných těmito institucemi, jako např. Pasování prvňáčků na čtenáře, besedy se spisovateli, divadelní představení atd.
- mateřskými školami: MŠ Palackého Nový Bydžov, MŠ Sluníčko Nový Bydžov a MŠ Sloupno při organizaci Dne otevřených dveří, žáci 1.-3. tříd se účastní společné akce školek Novobydžovská Mateřinka.
- se spádovými malotřídními školami ZŠ Měník, ZŠ Nepolisy, ZŠ Kosičky a ZŠ Prasek.
- Domem dětí a mládeže: spolupráce při organizaci Adaptačního pobytu pro žáky 6. tříd, zajištění lektorů pro volnočasové aktivity našich žáků.
Sdužení rodičů a přátel školy SRPŠ: Spolupráce se SRPŠ je na výborné úrovni. Společně je organizováno množství akcí, které přinášejí finanční zisk, ze získaných finančních prostředků jsou potom částečně hrazeny akce pořádané školou (doprava na lyžařský kurz, doprava na exkurze a školy v přírodě apod.)
Pravidelné akce organizované SRPŠ a ZŠ Karla IV.:
Zahrada Josefa Verfla - prodejní výstava
Společenský ples
Karlova jízda - cykloturistická akce
Neziskové organizace:
Sdružení Tereza - spolupráce na projektu Ekoškola
Nadace Women for women - spoluprác při zajištění obědů pro děti ze sociálně slabých vrstev
Škola je členem AŠSK.
Český olympijský výbor a Sazka - Sazka olympijský víceboj
Eisec - projekt Edison
ProstroPro o.p.s. - prevence rizikového chování
Ekokom
Prostory školní tělocvičny užívají v odpoledních hodinách členové jednotlivých sportovních oddílů z okolí.